Modersmålsundervisning i urdu

Urdu är ett av världens största språk och talas av miljontals människor. Omniglot ordnar modersmålsundervisning i urdu för kommuner och skolor runt om i Sverige, antingen via digitala lektioner eller i skolans lokaler.

Vi samarbetar med legitimerade lärare som undervisar enligt kursplanen och har behörighet att betygsätta eleverna.

Omniglot kvinna böcker

Modersmålsundervisning i urdu

Urdu är Pakistans nationalspråk och officiella språk, och talas även av miljontals människor i Indien. I Sverige finns uppskattningsvis 12 000 urdu-talare, främst från Pakistan men även från Indien. Många familjer kom till Sverige som studenter, arbetskraftsinvandrare eller genom familjeåterförening, och deras barn växer nu upp med både urdu och svenska som sina språk.

Enligt skollagen har elever rätt till modersmålsundervisning när språket används i hemmet, eleven har grundläggande kunskaper och minst fem elever önskar delta. Huvudmannen ansvarar för att organisera undervisningen när dessa villkor är uppfyllda. För barn med urdu som modersmål blir undervisningen en möjlighet att utveckla både det talade och skrivna språket, vilket stärker kontakten med släkten och öppnar dörrarna till en rik litterär tradition.

Eleverna arbetar med både tal och skrift. Att lära sig läsa och skriva på urdu innebär att behärska den persisk-arabiska skriften som läses från höger till vänster. De tränar grammatik, läser texter från urdu-litteraturen och får insikt i kultur och traditioner från Pakistan och Indien. Bedömningen följer kursplanen för modersmål. Ett betyg i urdu kan räknas in vid gymnasieansökan och ersätta ett annat ämnesbetyg, vilket kan höja elevens meritvärde.

Fakta om urdu

  • Tillhör den indoariska språkgruppen inom den indoeuropeiska språkfamiljen
  • Cirka 70 miljoner modersmålstalare globalt
  • Över 230 miljoner totala talare när andraspråkstalare räknas in
  • Officiellt språk i Pakistan och ett av 22 officiella språk i Indien
  • Systerspråk till hindi – båda är varianter av hindustani
  • Skrivs med persisk-arabisk skrift (nastaliq) från höger till vänster
  • Stort ordförråd lånat från persiska och arabiska
  • Namnet ”urdu” kommer från turkiska och betyder ”läger” eller ”armé”

Urdu i Sverige

Den pakistanska gruppen i Sverige är relativt liten men stabil. Enligt uppgifter från 2017 fanns det cirka 14 000 personer födda i Pakistan bosatta i Sverige. Många har kommit hit som studenter vid svenska universitet, som arbetskraftsinvandrare eller genom familjeåterförening. Det finns även urdu-talare från Indien, där urdu är ett officiellt språk i flera delstater.

För barn med urdu som modersmål är språket en viktig länk till familjen och kulturen. Många familjer håller stark kontakt med släktingar i Pakistan eller Indien, och då blir urdu-kunskaperna avgörande för kommunikationen. Språket är också nyckeln till en rik litterär värld – urdu har en lång poetisk tradition och en blomstrande modern litteratur.

Barn med urdu som modersmål har rätt till undervisning från årskurs ett när språket används hemma och de har grundläggande kunskaper. Modersmålsundervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla både sitt talade språk och sin läs- och skrivförmåga på urdu, vilket många familjer ser som mycket värdefullt.

Är ni i behov av modersmålsundervisning i urdu?

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med förslag på upplägg för er skola eller kommun. Våra kontaktpersoner svarar gärna på frågor och hjälper er att hitta en lösning som fungerar i praktiken.

*” anger obligatoriska fält

Modersmål

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi erbjuder också modersmålsundervisning i arabiskakurdiska och somaliska. Se alla våra modersmålsundervisningar.

Omniglots tjänster för urdu

Omniglot samarbetar med skolor och kommuner för att erbjuda modersmålsundervisning i urdu. Våra lärare är legitimerade och undervisar enligt kursplanen. Många har själva växt upp tvåspråkigt och känner väl till utmaningarna med att lära sig den persisk-arabiska skriften parallellt med det latinska alfabetet. Vi arbetar tillsammans med huvudmannen för att hitta lösningar som passar er verksamhet, oavsett om ni har en liten eller större elevgrupp.

Fjärrundervisning i urdu

Genom digital undervisning kan vi samla elever från olika skolor i samma lektioner. Detta är en praktisk lösning för kommuner där elevantalet är begränsat. Lektionerna genomförs via videolänk enligt överenskommen tidplan och följs upp regelbundet.

Fjärrundervisning fungerar särskilt bra för urdu, eftersom läraren kan dela skärm och visa hur bokstäverna skrivs och hur orden formas från höger till vänster. Eleverna kan även få tillgång till digitala läromedel och övningar mellan lektionerna.

Närundervisning i urdu

När elevgruppen är större kan undervisningen hållas i skolans egna lokaler. Läraren kommer då till skolan och undervisar direkt i klassrummet, vilket ger möjlighet till mer interaktiva övningar och grupparbeten.

Studiehandledning på urdu

Studiehandledning innebär att eleven får stöd i andra skolämnen på sitt modersmål. Handledaren kan förklara svåra begrepp i matematik, gå igenom texter i SO-ämnen eller hjälpa eleven att förbereda sig inför prov. Detta underlättar för eleven att hänga med i undervisningen och nå målen.

Handledningen kan ges vid enskilda tillfällen eller mer regelbundet, beroende på elevens behov.

Urdu och hindi – systraspråk med olika skriftsystem

En intressant aspekt av urdu är dess nära släktskap med hindi. Båda språken bygger på samma grammatiska grund och delar en stor del av sitt vardagliga ordförråd, vilket gör att talare av urdu och hindi ofta kan förstå varandra i vardaglig konversation. Språkvetare betraktar dem som två standardiserade varianter av samma språk, hindustani.

Den största skillnaden ligger i skriftsystemet och det formella ordförrådet. Medan hindi skrivs med det indiska alfabetet devanagari från vänster till höger, använder urdu den persisk-arabiska skriften nastaliq som läses från höger till vänster. I formella sammanhang lånar urdu mer från persiska och arabiska, medan hindi hämtar ord från sanskrit.

I modersmålsundervisningen fokuserar vi på urdu som ett eget språk med sin egen skrifttradition och sitt eget kulturella sammanhang, men lärarna är medvetna om språkets relation till hindi.

Hur vi hjälper er:

  • Legitimerade lärare med erfarenhet av att undervisa i urdu
  • Både digital undervisning och närundervisning
  • Studiehandledning på urdu i olika skolämnen
  • Över 15 års erfarenhet av modersmålsundervisning
  • Förståelse för urdu-skriftens särart och utmaningar

Frågor och svar om undervisning på urdu

Här svarar vi på vanliga frågor om modersmålsundervisning i urdu.

Vilka elever kan få modersmålsundervisning i urdu?

Elever som har urdu som modersmål och där språket används i hemmet kan få undervisning när de har grundläggande kunskaper och minst fem elever ansöker. Detta gäller både barn från Pakistan och Indien där urdu talas hemma.

Hur går ansökan till?

Vårdnadshavare lämnar in ansökan direkt till skolan. Rektor beslutar sedan om undervisningen ska erbjudas och organiserar genomförandet. Det är bra att ansöka i god tid, gärna redan på våren inför kommande läsår.

Om vi bara har tre elever som vill läsa urdu, vad gör vi då?

Genom samarbete mellan kommuner och fjärrundervisning kan kravet på fem elever uppfyllas. Elever från olika skolor kan gå tillsammans digitalt, vilket gör att även mindre grupper kan få undervisning.

Räknas betyget i urdu vid gymnasieantagningen?

Ja, betyget kan ersätta ett annat ämnesbetyg i meritvärdesberäkningen. Det ger inte extra poäng utöver de 16 ämnen som räknas, men kan användas för att ersätta ett lägre betyg och därmed höja meritvärdet.

Kostar modersmålsundervisningen något för familjer?

Nej, undervisningen är helt kostnadsfri. Kommunen eller skolans huvudman betalar för undervisningen, inklusive läromedel och annat material som behövs.

Hur ofta är lektionerna?

Det varierar mellan olika kommuner. Vanligt är en till två lektioner per vecka, men ibland läggs lektionerna som längre pass varannan vecka. Skolan bestämmer detta i samråd med läraren.

Mitt barn förstår urdu men kan inte läsa eller skriva, fungerar undervisningen?

Ja, det är vanligt att barn förstår och talar urdu men inte kan läsa eller skriva på språket. Läraren anpassar undervisningen efter var eleverna befinner sig. Att lära sig den persisk-arabiska skriften tar tid, men många elever gör snabba framsteg när de får strukturerad undervisning.

Vad lär sig eleverna i undervisningen?

De tränar tal, hörförståelse, läsning och skrivning på urdu. De lär sig den persisk-arabiska skriften och hur den skiljer sig från det latinska alfabetet. De arbetar med grammatik, läser texter från urdu-litteraturen och får lära sig om kultur och traditioner från Pakistan och Indien. Allt följer kursplanen för modersmål.

Hur vet vi att undervisningen håller hög kvalitet?

Alla lärare är legitimerade och arbetar enligt Skolverkets styrdokument. Vi planerar undervisningen noggrant, dokumenterar vad som görs och har regelbunden kontakt med skolorna. Både skola och vårdnadshavare får information om hur det går för eleverna.

Kan man fortsätta med urdu på högstadiet och gymnasiet?

Ja, modersmålsundervisning i urdu kan fortsätta genom hela grundskolan och gymnasiet. Många elever väljer att fortsätta eftersom språket blir allt viktigare för identiteten under tonåren, och för att det kan ge fördelar vid gymnasieansökan.

När på dagen läggs undervisningen?

Det bestäms lokalt mellan skola och lärare. En del skolor lägger modersmålsundervisningen under ordinarie skoltid, andra efter att den vanliga skoldagen är slut. Det viktiga är att hitta tider som fungerar för både elever och lärare.