Modersmålsundervisning i mandarin

Omniglot erbjuder modersmålsundervisning i mandarin för skolor och kommuner i hela landet. Undervisningen kan ske både digitalt och på plats.

Vi arbetar med behöriga modersmålslärare som följer kursplanen och kan sätta betyg.

Omniglot kvinna böcker

Modersmålsundervisning i mandarin

Mandarin, som också kallas standardkinesiska eller putonghua, talas av barn från kinesiska familjer i Sverige. Enligt SCB fanns det 2019 nästan 46 000 personer som antingen själva var födda i Kina eller hade minst en förälder därifrån. Många av dessa familjer talar mandarin i hemmet, och barnen växer upp med både kinesiska och svenska som sina språk.

Enligt skollagen har barn rätt till modersmålsundervisning när språket används hemma, eleven besitter grundkunskaper och minst fem barn vill delta. Huvudmannen ser till att kravet uppfylls. För barn med kinesisk bakgrund blir modersmålsundervisningen en möjlighet att utveckla både det talade och skrivna språket, vilket stärker banden till släkten och den kinesiska kulturen.

Eleverna tränar både tal och skrift, där läsning och skrivning av kinesiska tecken är centralt. De arbetar även med grammatik, läser texter och lär sig om Kinas historia och kultur. Bedömning och betyg ges enligt kursplanen. Ett betyg i modersmål mandarin kan räknas in vid gymnasieansökan och ersätta ett annat ämne.

Fakta om mandarin

  • Tillhör den sinotibetanska språkfamiljen
  • Världens mest talade modersmål med cirka 920 miljoner talare
  • Officiellt språk i Kina, Taiwan och Singapore
  • Ett av FN:s sex officiella språk
  • Tonspråk med fyra huvudtoner som ger ord olika betydelser
  • Skrivs med kinesiska tecken (hanzi) som är tusentals år gamla
  • Använder förenklad skrift i fastlandskina och traditionell skrift på Taiwan

Mandarin i Sverige

Den kinesiska gruppen i Sverige har växt kraftigt de senaste decennierna. Under perioden 2000-2020 ökade antalet personer födda i Kina med omkring 450 procent. De första kineserna kom till Sverige redan på 1700-talet, men det var först från 1970-talet som invandringen från Kina ökade märkbart. Många kom från Hongkong och Taiwan och startade restauranger, medan senare vågor har inkluderat studenter, arbetskraftsinvandrare och familjeåterförening.

För barn med kinesisk bakgrund är språket en viktig länk till släkten, både i Sverige och i Kina. Eftersom kinesiska tecken används i både Kina, Taiwan, Singapore och kinesiska diasporan världen över blir skriftspråket särskilt värdefullt. Många familjer reser regelbundet till Kina, och då blir språkkunskaperna helt avgörande för att kunna kommunicera med mor- och farföräldrar.

Barn med mandarin som modersmål har rätt till undervisning från årskurs ett när språket talas hemma och de har grundläggande kunskaper. Adoptivbarn från Kina har samma rätt, även när språket inte används aktivt i den svenska familjen. Många adoptivfamiljer ser modersmålsundervisningen som ett sätt för barnet att få kontakt med sitt ursprung.

Är ni i behov av modersmålsundervisning i mandarin?

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med förslag på upplägg för er skola eller kommun. Våra kontaktpersoner svarar gärna på frågor och hjälper er att hitta en lösning som fungerar i praktiken.

*” anger obligatoriska fält

Modersmål

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi erbjuder också modersmålsundervisning i thailändskaarabiska och spanska. Se alla våra modersmålsundervisningar.

Omniglots tjänster i mandarin

Omniglot samarbetar med skolor och kommuner för att ordna undervisning i modersmål på mandarin. Våra lärare är behöriga och följer kursplanen. Många har själva växt upp tvåspråkigt och förstår utmaningarna med att lära sig kinesiska tecken parallellt med det svenska alfabetet. Vi planerar undervisningen tillsammans med huvudmannen för att hitta upplägg som fungerar, oavsett gruppstorlek.

Fjärrundervisning i mandarin

Genom digital undervisning kan vi samla elever från olika skolor i samma lektioner. Det är en smart lösning för kommuner där elevantalet är begränsat men behovet finns. Lektionerna går via videolänk enligt överenskommen tidplan och följs upp regelbundet.

För mandarin är fjärrundervisning särskilt praktiskt eftersom läraren kan dela skärm och visa hur kinesiska tecken skrivs stroke för stroke. Digitala verktyg gör det enklare att träna skrivning, och elever kan även få tillgång till appar och övningar mellan lektionerna.

Närundervisning i mandarin

När elevgruppen är större hålls undervisningen i skolans egna lokaler. Läraren undervisar då direkt i klassrummet, vilket ger möjlighet till mer praktiska övningar och grupparbeten kring kinesiska tecken och uttal.

Studiehandledning på mandarin

Studiehandledning innebär att eleven får hjälp i andra skolämnen på sitt modersmål. Handledaren kan förklara matematiska begrepp, gå igenom texter i SO-ämnen eller förbereda eleven inför prov. Det underlättar för eleven att hänga med i undervisningen och nå målen.

Handledning kan ges vid enskilda tillfällen eller mer regelbundet, beroende på behov.

Att lära sig kinesiska tecken

Ett av de mest särpräglade dragen med mandarin är skriftspråket. Till skillnad från alfabetiska språk använder kinesiska tusentals tecken där varje tecken representerar en betydelse eller ett ljud. För barn som växer upp i Sverige blir modersmålsundervisningen avgörande för att lära sig läsa och skriva på kinesiska.

I undervisningen får eleverna öva på att skriva tecken med rätt streckordning, vilket är viktigt för att tecknen ska bli läsbara. De lär sig också hur tecken byggs upp av olika komponenter som ger ledtrådar om betydelse eller uttal. Med tiden utvecklar eleverna förmågan att känna igen flera tusen tecken, vilket öppnar dörrarna till kinesisk litteratur och media.

Hur vi hjälper er:

  • Behöriga lärare med erfarenhet av att undervisa i mandarin
  • Både digital undervisning och undervisning på plats
  • Studiehandledning som ger stöd i andra ämnen
  • Mer än 15 års erfarenhet av modersmålsundervisning
  • Läromedel anpassade för barn som växer upp utomlands

Frågor och svar om undervisning på mandarin

Här hittar ni svar på frågor som ofta ställs av skolor och kommuner om modersmålsundervisning i mandarin.

Vilka krav finns för att få undervisning i mandarin?

Tre villkor måste uppfyllas: språket ska användas i hemmet, eleven ska ha grundläggande kunskaper och minst fem elever ska vilja delta. Adoptivbarn från Kina har rätt till undervisning även om mandarin inte talas hemma längre.

Hur ansöker man?

Vårdnadshavare lämnar ansökan till skolan. Rektor tar beslut och organiserar undervisningen. Ansök gärna i god tid, helst på våren inför kommande läsår.

Om vi bara har tre elever, kan vi ändå få undervisning?

Ja, genom samarbete mellan kommuner. Via fjärrundervisning kan elever från olika orter gå tillsammans digitalt, vilket gör att kravet på fem elever uppfylls.

Räknas betyget vid gymnasieantagning?

Ja. Betyget kan användas istället för ett annat ämne när meritvärdet räknas ut. Det ger inte extra poäng, men kan ersätta ett svagare betyg bland de 16 som räknas.

Kostar undervisningen något?

Nej, modersmålsundervisning är helt kostnadsfri för familjer. Kommunen eller huvudmannen betalar allt, inklusive läromedel.

Hur många lektioner blir det?

Det varierar. Vanligt är en till två lektioner per vecka, men ibland samlas lektionerna till längre pass varannan vecka. Skolan bestämmer tillsammans med läraren.

Kan barn som inte kan mandarin börja i undervisningen?

Det beror på. Enligt lagen krävs grundläggande kunskaper, vilket brukar betyda att barnet förstår och kan prata något. Men läraren anpassar undervisningen efter var varje elev befinner sig.

Vad får eleverna lära sig?

De tränar tal och hörförståelse, lär sig läsa och skriva kinesiska tecken, arbetar med grammatik och läser texter. Kulturen och traditionerna från Kina tas också upp. Allt baseras på kursplanen för modersmål.

Hur vet vi att undervisningen håller hög nivå?

Alla lärare är legitimerade och undervisar enligt Skolverkets styrdokument. Vi planerar undervisningen noga, dokumenterar vad som görs och har regelbunden kontakt med skolorna. Både skola och vårdnadshavare får rapporter om hur det går för eleverna.

Mitt adoptivbarn från Kina talar inte mandarin, kan hen ändå få undervisning?

Ja, adoptivbarn med kinesiskt ursprung har rätt till modersmålsundervisning även om språket inte talas hemma. För många adoptivbarn blir det ett sätt att få kontakt med sitt ursprung. Läraren anpassar undervisningen efter barnets nivå.

När på dygnet läggs undervisningen?

Det bestäms lokalt. En del skolor lägger lektionerna under skoldagen, andra efter ordinarie slut. Det viktiga är att hitta tider som fungerar för både elever och lärare.