Modersmålsundervisning i kurdiska

Kurdiska är ett av de största minoritetsspråken i Sverige med cirka 84 000 talare. Omniglot erbjuder modersmålsundervisning i kurdiska för skolor och kommuner, både digitalt och på plats i klassrummet.

Vi arbetar med legitimerade lärare som undervisar i både kurmanji och sorani enligt Skolverkets kursplan. Alla lärare har behörighet att bedöma och betygsätta eleverna.

Omniglot kvinna böcker

Modersmålsundervisning i kurdiska

Kurdiska är ett betydande språk i Sverige med uppskattningsvis 84 000 talare. Den kurdiska gruppen består främst av människor från Turkiet, Irak, Iran och Syrien. Många kom till Sverige från 1970-talet och framåt, särskilt under 1980- och 1990-talen när situationen för kurder försämrades i deras hemländer. I dag bor kurdisktalande familjer över hela Sverige, med särskilt stor närvaro i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Västerås.

Enligt skollagen har barn rätt till modersmålsundervisning när språket talas i hemmet, eleven har grundläggande kunskaper och minst fem barn önskar undervisningen. Huvudmannen ansvarar för att organisera detta när villkoren uppfylls. För barn med kurdisk bakgrund blir modersmålsundervisningen en brygga mellan två kulturer och en möjlighet att behålla kontakten med släkten och det kurdiska kulturarvet.

Lektionerna omfattar både muntligt och skriftligt språk. Eleverna lär sig läsa och skriva på kurdiska, vilket kan innebära både latinsk och arabisk skrift beroende på dialekt. De tränar grammatik, läser texter och får kunskap om kurdisk kultur och historia. Bedömning och betygsättning sker enligt kursplanen. Ett betyg i modersmål kurdiska kan räknas in vid gymnasieansökan och ersätta ett annat ämnesbetyg.

Fakta om kurdiska

  • Tillhör den nordvästiranska grenen inom den indoeuropeiska språkfamiljen
  • Cirka 30-40 miljoner talare globalt
  • Talas i Kurdistan – ett område som sträcker sig över delar av Turkiet, Irak, Iran och Syrien
  • Kurderna är världens största etniska grupp utan egen stat
  • Huvuddialekter: kurmanji (nordkurdiska), sorani (centralkurdiska) och pehlewani (sydkurdiska)
  • Kurmanji skrivs med latinskt alfabet, sorani med modifierat arabiskt alfabet
  • Närmare besläktat med svenska och persiska än med arabiska eller turkiska
  • Rik litterär tradition med verk från 1600-talet och framåt

Kurdiska i Sverige

Den kurdiska gruppen i Sverige har vuxit kraftigt sedan 1970-talet. De första kurderna kom till Sverige redan på 1960-talet, men det var först efter militärkuppen i Turkiet 1971 och när fredsavtalet i Irak bröts 1973 som fler kurder började söka asyl i Sverige. År 1975 blev Huddinge den första kommunen att erbjuda hemspråksundervisning i kurdiska.

Under 1980-talet intensifierades invandringen på grund av militärjuntan i Turkiet och kriget mellan Iran och Irak. Under 1990-talet kom ytterligare många kurder till följd av Kuwaitkriget och det fortsatta förtrycket. I dag uppskattas det att cirka 75 000-100 000 personer med kurdisk bakgrund bor i Sverige, vilket gör kurderna till en av de större etniska minoriteterna i landet.

För barn med kurdisk bakgrund är språket en viktig del av identiteten. Många familjer håller stark kontakt med släktingar i hemlandet, och då blir kurdiska-kunskaperna avgörande för kommunikationen med mor- och farföräldrar. Språket är också nyckeln till en rik muntlig och skriftlig tradition – kurdisk poesi, musik och berättande har en lång historia.

Barn med kurdiska som modersmål har rätt till undervisning från årskurs ett när språket används hemma och de har grundläggande kunskaper. Många familjer uppskattar modersmålsundervisningen eftersom den ger barnen möjlighet att utveckla sitt kurdiska parallellt med svenskan.

Är ni i behov av modersmålsundervisning i kurdiska?

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med förslag på upplägg för er skola eller kommun. Våra kontaktpersoner svarar gärna på frågor och hjälper er att hitta en lösning som fungerar i praktiken.

*” anger obligatoriska fält

Modersmål

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi erbjuder också modersmålsundervisning i arabiskasomaliska och urdu. Se alla våra modersmålsundervisningar.

Omniglots tjänster i kurdiska

Omniglot samarbetar med skolor och kommuner för att erbjuda modersmålsundervisning i kurdiska. Våra lärare är legitimerade och undervisar enligt kursplanen. Många har själva kurdisk bakgrund och förstår elevernas situation. Vi kan erbjuda undervisning i både kurmanji och sorani, beroende på elevernas behov. Vi arbetar tillsammans med huvudmannen för att planera undervisningen så att den passar er verksamhet.

Fjärrundervisning i kurdiska

Genom digital undervisning kan vi samla elever från olika skolor i gemensamma lektioner. Detta är en praktisk lösning för kommuner där elevantalet är begränsat. Lektionerna genomförs via videolänk enligt överenskommen tidplan och följs upp regelbundet.

Fjärrundervisning fungerar väl för kurdiska, eftersom läraren kan dela skärm och visa hur bokstäverna skrivs, oavsett om det är latinsk eller arabisk skrift. Eleverna kan även få tillgång till digitala läromedel mellan lektionerna.

Närundervisning i kurdiska

När elevgruppen är större kan undervisningen hållas i skolans lokaler. Läraren kommer då till skolan och undervisar direkt i klassrummet, vilket ger möjlighet till mer interaktiva övningar, samtal och grupparbeten.

Studiehandledning på kurdiska

Studiehandledning innebär att eleven får stöd i andra skolämnen på sitt modersmål. Handledaren kan förklara svåra begrepp i matematik, gå igenom texter i SO-ämnen eller hjälpa eleven att förbereda sig inför prov. Detta underlättar för eleven att hänga med i undervisningen och nå målen.

Handledningen kan ges vid enskilda tillfällen eller mer regelbundet, beroende på elevens behov.

Kurmanji och sorani – två huvuddialekter

Ett av de mest särpräglade dragen med kurdiska är att det egentligen består av flera dialekter som skiljer sig så mycket åt att de ibland betraktas som separata språk. De två största är kurmanji och sorani.

Kurmanji, eller nordkurdiska, är den mest talade varianten med uppskattningsvis 15-20 miljoner talare. Den talas främst i Turkiet, Syrien, norra Irak och delar av Iran. Kurmanji skrivs med ett latinbaserat alfabet och har en komplex grammatik med bland annat ergativitet i dåtid. I Sverige är kurmanji den dominerande dialekten bland kurder, särskilt de från Turkiet och Syrien.

Sorani, eller centralkurdiska, talas av cirka 6-7 miljoner människor i irakiska Kurdistan och västra Iran. Sorani skrivs med ett modifierat arabiskt alfabet och är officiellt språk i den autonoma regionen Kurdistan i Irak. Sorani skiljer sig från kurmanji både i grammatik och ordförråd.

I modersmålsundervisningen anpassar vi innehållet efter vilken dialekt eleverna talar hemma. Våra lärare har kompetens att undervisa i både kurmanji och sorani.

Hur vi hjälper er:

  • Legitimerade lärare med erfarenhet av att undervisa i kurdiska
  • Undervisning i både kurmanji och sorani
  • Både digital undervisning och närundervisning
  • Studiehandledning på kurdiska i olika skolämnen
  • Över 15 års erfarenhet av modersmålsundervisning
  • Förståelse för kurdisk kultur och historia

Frågor och svar om undervisning på kurdiska

Här svarar vi på vanliga frågor om modersmålsundervisning i kurdiska.

Vilka barn kan delta i undervisningen?

Barn som har kurdiska som modersmål och där språket används i hemmet kan få undervisning när de har grundläggande kunskaper och minst fem barn ansöker. Detta gäller både barn från Turkiet, Irak, Iran och Syrien.

Vilken kurdisk dialekt undervisas?

Det beror på vilken dialekt eleverna talar hemma. Vi kan erbjuda undervisning i både kurmanji (nordkurdiska) och sorani (centralkurdiska). Läraren anpassar undervisningen efter elevgruppens bakgrund.

Hur går ansökan till?

Vårdnadshavare lämnar in ansökan direkt till skolan. Rektor beslutar sedan om undervisningen ska erbjudas och organiserar genomförandet. Det är bra att ansöka i god tid, gärna redan på våren inför kommande läsår.

Om vi bara har tre elever, kan vi få undervisning ändå?

Genom samarbete mellan kommuner kan kravet på fem elever uppfyllas. Med fjärrundervisning kan elever från olika skolor gå tillsammans digitalt, vilket gör att även mindre grupper kan få undervisning.

Räknas betyget i kurdiska vid gymnasieantagningen?

Ja, betyget kan användas för att ersätta ett annat ämnesbetyg i meritvärdesberäkningen. Det ger inte extra poäng, men kan ersätta ett svagare betyg bland de 16 som räknas.

Kostar undervisningen något?

Nej, modersmålsundervisning är helt kostnadsfri för familjer. Kommunen eller skolans huvudman betalar allt, inklusive läromedel.

Hur många lektioner blir det per vecka?

Det varierar mellan olika kommuner. Vanligt är en till två lektioner per vecka, men ibland läggs lektionerna som längre pass varannan vecka. Skolan bestämmer i samråd med läraren.

Mitt barn förstår kurdiska men kan inte läsa eller skriva, fungerar undervisningen?

Ja, det är mycket vanligt att barn förstår och talar kurdiska hemma men inte kan läsa eller skriva på språket. Läraren anpassar undervisningen efter var eleverna befinner sig. Att lära sig alfabetet – oavsett om det är latinsk eller arabisk skrift – tar tid, men många elever gör snabba framsteg med strukturerad undervisning.

Vad lär sig eleverna?

De tränar tal, hörförståelse, läsning och skrivning på kurdiska. De lär sig det relevanta alfabetet (latinskt för kurmanji, arabiskt för sorani). De arbetar med grammatik, läser texter och får kunskap om kurdisk kultur, historia och traditioner. Allt följer kursplanen för modersmål.

Hur vet vi att undervisningen håller hög kvalitet?

Alla lärare är legitimerade och arbetar enligt Skolverkets styrdokument. Vi planerar undervisningen noga, dokumenterar vad som görs och har regelbunden kontakt med skolorna. Både skola och vårdnadshavare får information om hur det går för eleverna.

Kan man fortsätta med kurdiska på högstadiet och gymnasiet?

Ja, modersmålsundervisning i kurdiska kan fortsätta genom hela grundskolan och gymnasiet. Många elever väljer att fortsätta eftersom språket blir allt viktigare för identiteten i tonåren.

När på dagen läggs lektionerna?

Det bestäms lokalt mellan skola och lärare. En del skolor lägger modersmålsundervisningen under ordinarie skoltid, andra efter att skoldagen är slut. Det viktiga är att hitta tider som fungerar för både elever och lärare.