Lärande genom swahili: En nyckel till kultur och identitet
I denna intervju från Tellusgruppens kvalitetsrapport berättar Moza, modersmålslärare i swahili, om hur modersmålsundervisning stärker både identitet och lärande.
Moza har sina rötter på Zanzibar i Tanzania men har bott i Sverige i över tre decennier. Hennes intresse för språk och kultur har alltid funnits med, och sedan 13 år tillbaka arbetar hon som modersmålslärare i swahili.
För Moza är språket mer än ett kommunikationsmedel, det är en del av hennes identitet. Genom sitt arbete vill hon ge eleverna möjlighet att både bevara och utveckla sitt modersmål. Hon ser hur undervisningen stärker elevernas självkänsla och skapar stolthet över deras bakgrund. Samtidigt bidrar modersmålsundervisningen ofta positivt till elevernas lärande även i andra ämnen.
För mig är modersmålsundervisning ett sätt att bevara identitet.
En vanlig arbetsdag innebär resor mellan olika skolor och undervisning för elever från förskoleklass till gymnasiet. Moza arbetar med varierade metoder: berättelser, musik, bildstöd och interaktiva övningar, med målet att göra swahili levande och relevant.
Hon ser tydliga resultat. Elevernas ordförråd växer, de blir mer naturliga i sitt uttryck och utvecklar både tal och skrift. Framför allt växer de som personer. Moza minns särskilt en elev som i början skämdes för att prata swahili, men som till slut, efter mycket uppmuntran, höll ett stolt föredrag inför klassen på sitt modersmål.
Läs mer om barns rätt till modersmålsundervisning här

För Moza kännetecknas kvalitativ undervisning av planering, språkutveckling och kulturell relevans. Hennes arbetssätt anpassas alltid efter elevernas nivå och behov, från grundläggande kommunikation till avancerade texter. Att varje elev känner sig sedd är avgörande.
Hon beskriver också stödet från arbetsgivaren Omniglot som professionellt och värdefullt. Tydlig information, hjälp vid behov och respekt för modersmålslärarnas roll gör att hon kan utvecklas i sin yrkesroll.
Det hon uppskattar mest är möjligheten att arbeta med sitt språk och sin kultur på ett meningsfullt sätt. Till andra som funderar på att börja som modersmålslärare genom Omniglot vill hon lyfta fram organisationens positiva arbetsklimat och respekt för yrket.
När Moza sammanfattar Omniglots roll i skolan väljer hon tre ord: inkluderande, engagerade och professionella, tre ord som stämmer väl överens med Omniglots uppdrag och värderingar.